Your cart
Der er ikke flere varer i din indkøbskurv
Folkeskoleloven med kommentarer foreligger hermed i 18. udgave.
Som i tidligere udgaver er kernen i bogen folkeskoleloven fra 1993 med senere ændringer. I forhold til 17. udgave indeholder bogen lovændringerne fra folketingsårene 2017-18 og 2018-19.
Lovændringerne indebærer bl.a., at den samlede varighed af undervisningstiden i et skoleår for børnehaveklassen og på 1.-3. klassetrin nedsættes til 1.110 timer. Desuden justeres rammerne for at konvertere den understøttende undervisning til andre aktiviteter, herunder tid til konfirmationsforberedelse. Elevernes valgfag i 7. og 8. klasse målrettes de praktiske og musiske fag. De bindende mål for undervisningen i fagene og de obligatoriske emner reduceres, og skolebestyrelsen får mere indflydelse ved ansættelse af skolens leder.
Endvidere indebærer lovændringerne, at børne- og undervisningsministeren får bemyndigelse til at nedlægge en folkeskole, der vedvarende leverer dårlige faglige resultater. Kommunalbestyrelsen får desuden mulighed for at træffe beslutning om, at børne og ungeydelsen skal bortfalde i et kvartal ved elevers ulovlige fravær fra undervisningen.
Med henblik på at bekæmpe parallelsamfund fastsættes det bl.a., at elever i børnehaveklassen på folkeskoler, hvor mere end 30 pct. af eleverne bor i udsatte boligområder, skal bestå en obligatorisk sprogprøve. Består eleven ikke sprogprøven, skal eleven undervises i børnehaveklassen i det efterfølgende skoleår.
Hovedafsnittet indeholder uændret lovens ordlyd, mens kommentarerne er udformet ud fra forarbejderne til de enkelte lovbestemmelser. Hertil kommer et afsnit om skolelovgivningens historie samt et fyldigt stikordsregister, der hurtigt leder frem til relevante oplysninger.
Bogen, der er en uvurderlig kilde til forståelse af folkeskoleforhold, er især målrettet skoleledere, skolekonsulenter, tillidsrepræsentanter, kommunale og regionale skolemyndigheder samt skolebestyrelser.
Som i tidligere udgaver er kernen i bogen folkeskoleloven fra 1993 med senere ændringer. I forhold til 17. udgave indeholder bogen lovændringerne fra folketingsårene 2017-18 og 2018-19.
Lovændringerne indebærer bl.a., at den samlede varighed af undervisningstiden i et skoleår for børnehaveklassen og på 1.-3. klassetrin nedsættes til 1.110 timer. Desuden justeres rammerne for at konvertere den understøttende undervisning til andre aktiviteter, herunder tid til konfirmationsforberedelse. Elevernes valgfag i 7. og 8. klasse målrettes de praktiske og musiske fag. De bindende mål for undervisningen i fagene og de obligatoriske emner reduceres, og skolebestyrelsen får mere indflydelse ved ansættelse af skolens leder.
Endvidere indebærer lovændringerne, at børne- og undervisningsministeren får bemyndigelse til at nedlægge en folkeskole, der vedvarende leverer dårlige faglige resultater. Kommunalbestyrelsen får desuden mulighed for at træffe beslutning om, at børne og ungeydelsen skal bortfalde i et kvartal ved elevers ulovlige fravær fra undervisningen.
Med henblik på at bekæmpe parallelsamfund fastsættes det bl.a., at elever i børnehaveklassen på folkeskoler, hvor mere end 30 pct. af eleverne bor i udsatte boligområder, skal bestå en obligatorisk sprogprøve. Består eleven ikke sprogprøven, skal eleven undervises i børnehaveklassen i det efterfølgende skoleår.
Hovedafsnittet indeholder uændret lovens ordlyd, mens kommentarerne er udformet ud fra forarbejderne til de enkelte lovbestemmelser. Hertil kommer et afsnit om skolelovgivningens historie samt et fyldigt stikordsregister, der hurtigt leder frem til relevante oplysninger.
Bogen, der er en uvurderlig kilde til forståelse af folkeskoleforhold, er især målrettet skoleledere, skolekonsulenter, tillidsrepræsentanter, kommunale og regionale skolemyndigheder samt skolebestyrelser.
- Forfatter
- Svend Erik Gertz
- ISBN13
- 9788771609455
- ISBN10
- 8771609458
- Udgave /år
- 18 / 2019
- Forlag
- Dafolo
- Sidetal
- 404
- Indbinding
- Paperback