Digital kultur

Digital kultur

Samfundslitteratur
9788759343630
259,00 kr.
Inkl. moms
En introduktion til medier og samfund

 
Digitale medier griber ind i vores liv på flere og flere måder og påvirker stadigt nye arenaer i vores samfund og vores hverdagsliv – fra de mest intime livsområder til de storpolitiske spilleregler. Vi forstår og fremstiller os selv på nye måder, vi skaber relationer anderledes end tidligere, og vilkårene for den offentlige debat er markant forandret.
Samtidig påvirkes de digitale mediers udvikling også af stukturene og værdierne i det samfund, de er opstået i, og digitale medier fungerer som katalysator for allerede eksisterende samfundstendenser.
DIGITAL KULTUR – EN INTRODUKTION TIL DIGITALE MEDIER OG SAMFUND belyser denne gensidige påvirkning mellem de nye kommunikationsmidler og den kultur, de er en del af.
Forfatterne sporer den digitale kulturs historie og undersøger de tendenser og handlemønstre, der skabes og nedbrydes i vekselvirkningen mellem digitale medier og samfund.
Bogen består af fire dele, der til sammen præsenterer en bred vifte af tilgange til at forstå og analysere digital kultur:Del 1 opridser det komplekse sammenspil mellem det digitale og samfundet, indkredser de digitale mediers væsentligste kendetegn og opridser de seneste 40 års debat om digitale medier.Del 2 præsenterer tre forskellige teoretiske perspektiver, der kan anlægges i analysen af digitale medier: et kommunikationsfagligt perspektiv, et teknologisk perspektiv og et antropologisk, kulturanalytisk perspektiv.Del 3 introducerer læseren til brugen af algoritmer og belyser dataindsamling og personalisering i relation til emner som overvågning og selvovervågning.Del 4 stiller skarpt på sociale aspekter af digitaliseringen, herunder forskellige interaktions- og deltagelsesformer på sociale medier samt deres betydning for politisk kommunikation og offentlig debat.Bogen henvender sig især til studerende på universiteterne, men kan læses af enhver, der interesserer sig for eller arbejder med digitalisering og nye kommunikationsformer i et samfundsperspektiv.
Forfatter
Casper Hvenegaard Rasmussen (red.) og Jack Andersen (red.)
ISBN13
9788759343630
ISBN10
875934363X
Udgave /år
1 / 2024
Forlag
Samfundslitteratur
Sidetal
236
Indbinding
Hæftet
Produkt tilføjet til ønskeliste
Product added to compare.