Your cart
Der er ikke flere varer i din indkøbskurv
Topografi, tekster og tendenser
Universitetsspecialet er traditionelt et højdepunkt i en akademisk uddannelse - og det afgørende bindeled mellem uddannelse og arbejdsliv. Men specialet er under pres af forandringer og reformer, og mens de faglige miljøer holder fast i specialets nødvendighed, ved vi faktisk meget lidt om, hvad de studerende lærer ved at skrive speciale.
I Det danske universitetsspeciale råder Tine Wirenfeldt Jensen bod på fraværet af forskningsbaserede perspektiver på specialet. Hun indkredser specialets rolle og kvalitet og undersøger, hvad det vil betyde, hvis den afsluttende afhandling begrænses eller helt skrottes. Gennem en analyse af litteraturen om specialet og interviews med tyve specialvejledere på tre fakulteter afdækker og problematiserer hun den danske forståelse af specialet - og åbner for nye måder at anskue og forstå afhandlingen på. For specialet er ikke kun afgørende for den enkelte studerende og for den akademiske kultur. Det er også centralt i diskussionen om universitetets betydning for samfundet.
I Det danske universitetsspeciale råder Tine Wirenfeldt Jensen bod på fraværet af forskningsbaserede perspektiver på specialet. Hun indkredser specialets rolle og kvalitet og undersøger, hvad det vil betyde, hvis den afsluttende afhandling begrænses eller helt skrottes. Gennem en analyse af litteraturen om specialet og interviews med tyve specialvejledere på tre fakulteter afdækker og problematiserer hun den danske forståelse af specialet - og åbner for nye måder at anskue og forstå afhandlingen på. For specialet er ikke kun afgørende for den enkelte studerende og for den akademiske kultur. Det er også centralt i diskussionen om universitetets betydning for samfundet.
- Forfatter
- Tine Wirenfeldt Jensen
- ISBN13
- 9788771843354
- ISBN10
- 8771843353
- Udgave /år
- 1 / 2018
- Forlag
- Aarhus Universitetsforlag
- Sidetal
- 286
- Indbinding
- Hæftet