Medier, politik og samfund

Medier, politik og samfund

Gyldendal
9788741263250
292,00 kr.
Inkl. moms

 

Medierne omtales ofte som den fjerde statsmagt: en kulegravende, demo­kratisk institution, der holder politikere og magthavere under opsyn.

Men relationen mellem politik, medier og samfund er i praksis mere kompleks. Medierne ansporer magthaverne til at holde sig på måtten; men politikere, interesseorganisationer og andre magtfulde institutioner søger samtidig i høj grad at styre mediedagsordenen. Desuden er medie­dækningen præget af, hvad der falder i offentlighedens smag. Endelig er spørgsmålet, hvad vi overhovedet forstår ved en medieoffentlighed i en virkelighed præget af sociale medier, hvor privatpersoner i vidt omfang genererer medieindholdet og kommunikerer om politik og samfundsfor­hold på nye måder.

Medier politik og samfund giver en indføring i mediernes samfundsmæs­sige betydning igennem i en række nedslag:

Det danske mediesystem Medialiseringen af politik og samfund Demokrati og offentlighed Partierne og medierne Nyhedsdækning og politik Valgkampe og medier Framing og politisk holdningsdannelse Politisk deltagelse og viden Interesseorganisationer og medier Politisk aktivisme Politiske skandaler Nye medier og offentlighed

Redigeret af Thomas Olesen, lektor i statskundskab på Aarhus Universitet.

 

Forfatter
Anne Skorkjær Binderkrantz;Mark Blach-Ørsten;Christian Elmelund-Præstekær;Christoffer Green-Pedersen;Stig Hjarvard;David Nicolas Hopmann;Jakob Linaa Jensen;Jørn Loftager;Thomas Olesen;Morten Skovsgaard;Rune Slothuus;Rasmus Tue Pedersen;Arjen van Dalen;Ida Willig;Lene Aarøe
ISBN13
9788741263250
ISBN10
8741263250
Udgave /år
1 / 2016
Forlag
Gyldendal
Sidetal
250
Indbinding
Hæftet
Produkt tilføjet til ønskeliste
Product added to compare.