Your cart
Der er ikke flere varer i din indkøbskurv
dokumentation af etnisk ulighed i folkeskolen
Sælges via Academicbooks - kontakt: academicbooks@academicbooks.dkFås som ebog på Publizon
Uddannelsespolitik øger den etniske ulighed i folkeskolen
Når det gælder kampen mod diskrimination har de sidste 30 års uddannelsespolitik spillet fallit. Ja, politikken har ligefrem været med til at forstærke og institutionalisere den etniske ulighed i folkeskolen, dokumenterer ny bog.
De politiske rammer for undervisningen af tosprogede børn stiller disse elever ringere i skolen. Eleverne har brug for tosproget undervisning, påpeger bogen. Uddannelsespolitisk er det imidlertid blevet ignoreret og benægtet i et omfang, der har medført institutionaliseret diskrimination af etniske minoriteter. Dårlige skoleresultater fører til, at tosprogede elever efterfølgende har sværere betingelser på ungdomsuddannelser, de videregående uddannelser og på arbejdsmarkedet. Uddannelsespolitikken kan derfor siges at have store konsekvenser for de etniske minoriteters integration i samfundet.
Uddannelsespolitik øger den etniske ulighed i folkeskolen
Når det gælder kampen mod diskrimination har de sidste 30 års uddannelsespolitik spillet fallit. Ja, politikken har ligefrem været med til at forstærke og institutionalisere den etniske ulighed i folkeskolen, dokumenterer ny bog.
De politiske rammer for undervisningen af tosprogede børn stiller disse elever ringere i skolen. Eleverne har brug for tosproget undervisning, påpeger bogen. Uddannelsespolitisk er det imidlertid blevet ignoreret og benægtet i et omfang, der har medført institutionaliseret diskrimination af etniske minoriteter. Dårlige skoleresultater fører til, at tosprogede elever efterfølgende har sværere betingelser på ungdomsuddannelser, de videregående uddannelser og på arbejdsmarkedet. Uddannelsespolitikken kan derfor siges at have store konsekvenser for de etniske minoriteters integration i samfundet.
- Forfatter
- Bergthóra S. Kristjánsdóttir¤Lene Timm
- ISBN13
- 9788776830168
- ISBN10
- 8776830160
- Udgave /år
- 1 / 2007
- Forlag
- Nyt fra Samfundsvidenskaberne
- Sidetal
- 287
- Indbinding
- Hæftet