Denne antologi præsenterer den nyeste danske forskning om mobning i skolen. Mobning har som fælles udgangspunkt, at mobning ikke skal forstås i individualiserede fænomener som fx særlige personlighedsstrukturer eller særligt onde børn, men i stedet som en forlængelse af den sociale eksklusionsangst, der udvikler sig i sociale sammenhænge. Mobning ulmer i processer mellem deltagere i grupper, der er henvist til at fungere sammen - når grupper af mennesker føler sig pressede og usikre på om de er i færd med at blive skubbet ud af fællesskabet, blusser den sociale angst op, og man kan risikere at gruppens deltagere vender sig destruktivt mod hinanden.
Antologiens kapitler tager alle udgangspunkt i en empirisk og eksemplarisk case, hvorefter forskningsresultater formidles i form af analytiske pointer. Antologien indeholder følgende kapitler:
Mobning og social angst
Forskudte mobbepositioner
Mobning rammer hele familien
Offer, gerningsmand og skoleelev
Når mobning erindres og genfortælles
En ny definition
Kvantitative data om trivsel og tryhed
Antologien er redigeret af Professor Dorte Marie Søndergaard og Lektor Jette Kofoed. Bidragyderne er alle forskere på DPU.
Læs en anmeldelse af bogen på folkeskolen.dk her
- Forfatter
- Dorte Marie Søndergaard;Jette Raundahl Kofoed;Charlotte Mathiassen;Eva Silberschmidt Viala;Nina Hein;Helle Rabøl Hansen;Inge Henningsen;Robin May Schott
- ISBN13
- 9788741253343
- ISBN10
- 8741253343
- Udgave /år
- 1 / 2009
- Forlag
- Gyldendal
- Sidetal
- 272
- Indbinding
- Hæftet