De første benzindrevne rangertraktorer, som dukkede op midt i 1920erne, havde ringe motorkraft og kunne reelt kun erstatte rangerheste. Fra 1926 anskaffede DSB mindre serier af rangertraktorer, først franske type ”Vermot”, senere tyske Breuer – fulgt af en ”kopi-serie” fra Pederhaab Maskinfabrik. De to sidstnævnte typer fik pga. deres højtsiddende, smalle førerhus tilnavnet ”klædeskabe”. Et par fynske og tre nordjyske privatbaner købte nogle få tilsvarende traktorer, mens Frederiksværkbanen anskaffede et par svenskkonstruerede. Den første dieseltraktor indkøbte Skagensbanen fra Tyskland i 1930 og DSB fik året efter én magen til. Fra 1933 fulgte til DSB 14 lignende bygget af Frichs A/S, som desuden til Hammelbanen byggede to med et lille førerhus. Frichs udviklede også en noget kraftigere dieselelektrisk traktor, der dog kun byggedes i få eksemplarer.
Efter 2. Verdenskrig byggede Pederhaab Maskinfabrik en serie ret små traktorer med benzinmotor til en række privatbaner, ligesom DSB fik et par stykker. Karl Møllers Maskinfabrik, Nagbøl byggede et par traktorer, og Aalborg Privatbaner købte i England to dieseltraktorer. Endelig købte Frederiksværkbanen i 1972 en nybygget dieselhydraulisk rangertraktor fra Jung. DSB bestilte hos Ardelt-Werke i Vesttyskland to serier af kraftige dieselmekaniske traktorer, og efterfølgende byggede Frichs i Aarhus 30 let ændrede kopier. Alle disse traktorer kaldtes generelt „Ardelt’er“. Efter at have prøvekørt en tysk traktor af „Köf“-typen, bestilte DSB hos Frichs i Aarhus to serier af sådanne traktorer, der omtaltes som „køffer“. Også en række privatbaner fik ”køffer”, idet de midt i 1980erne købte brugte rangertraktorer fra Tyskland.
- Forfatter
- John Poulsen
- ISBN13
- 9788791434518
- ISBN10
- 8791434513
- Udgave /år
- 1 / 2019
- Forlag
- Bane Bøger Aps
- Sidetal
- 160
- Indbinding
- Indbundet