Danske elevers læsekompetence i 4....

Danske elevers læsekompetence i 4. klasse

Aarhus Universitetsforlag
9788775970117
129,00 kr.
Inkl. moms
Resultater af PIRLS-undersøgelsen 2021

 
Danske 4.-klasseelevers læsekompetence har aldrig været lavere. Det viser resultaterne af Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) fra 2021. Der er flere elever, der har svært ved at læse, og for de svageste læsere er det endnu sværere end tidligere. Andelen af dygtige læsere er den samme som i tidligere undersøgelser, men næsten 25 procent af de danske 4.-klasseelever kan hverken fortolke, læse mellem linjerne eller læse kildekritisk.
Samtidig er elevernes læseglæde faldet, og Danmark er – sammen med Norge – det land i hele undersøgelsen, som har færrest elever, der rigtig godt kan lide at læse. Flere elever har lav tiltro til deres egen læseforståelse, og både eleverne og deres forældre læser sjældnere i deres fritid. 
Danske elevers læsekompetence i 4. klasse præsenterer resultaterne af PIRLS 2021-undersøgelsen og fortæller om undersøgelsens baggrund og formål samt om udviklingen i elevernes læsekompetence fra 2006 og til i dag. Resultaterne peger på, at der fortsat er brug for en fælles indsats for at styrke elevernes læsning i skole og i fritid.
Forfatter
Simon Skov Fougt, Katja Neubert, Rune Müller Kristensen, Rebekka Hegaard Gabrielsson, Louise Molbæk og Christian Christrup Kjeldsen
ISBN13
9788775970117
ISBN10
8775970112
Udgave /år
1 / 2023
Forlag
Aarhus Universitetsforlag
Sidetal
250
Indbinding
Hæftet
Produkt tilføjet til ønskeliste
Product added to compare.