Your cart
Der er ikke flere varer i din indkøbskurv
Hvordan skoler skaber elever
En elev er ikke blot en elev. En elev produceres i skolen.Skolen skaber elever med bestemte kompetencer. Denne bog handler om, hvordan eleven er blevet formet historisk og aktuelt. Kampen om eleven handler om, hvordan magt og vidensformer kæmper om at skabe elever.
Bogen er et studie af, hvordan eleven skabes og formes gennem pædagogik og psykologi, dvs. hvordan magt og styring anvendes til at skabe eleven. Bogen trækker på Foucaults forståelse af magt, viden og subjektivitet.
For at trække de forskellige subjektiveringsstrategier frem og tydeliggøre dem er analysen forankret i seks transformationer:1822-1850 – Den objektiverede lærling1880-1910 – Den regulerede elev1920-1930 – Den individuelle elev1960-1980 – Det myndiggjorte barn1990-2000 – Myndiggjort til livslang læring2003-2010 – Præstationseleven
Bogen er et studie af, hvordan eleven skabes og formes gennem pædagogik og psykologi, dvs. hvordan magt og styring anvendes til at skabe eleven. Bogen trækker på Foucaults forståelse af magt, viden og subjektivitet.
For at trække de forskellige subjektiveringsstrategier frem og tydeliggøre dem er analysen forankret i seks transformationer:1822-1850 – Den objektiverede lærling1880-1910 – Den regulerede elev1920-1930 – Den individuelle elev1960-1980 – Det myndiggjorte barn1990-2000 – Myndiggjort til livslang læring2003-2010 – Præstationseleven
- Forfatter
- Claus Munch Drejer
- ISBN13
- 9788792914156
- ISBN10
- 8792914152
- Udgave /år
- 1 / 2014
- Forlag
- Unge Pædagoger
- Indbinding
- Hæftet