Denne grundbog, den første af sin art i Danmark, sætter fokus på udsatte børn og unge. Vores viden om udsatte børn og unge trækker på et vidt forgrenet forsknings- og praksisfelt med tilknytning til både det psykologiske, det psykiatriske, det sundhedsvidenskabelige og det samfundsvidenskabelige område. Det kan derfor være vanskeligt at få klarhed over, hvilke børn og unge der egentlig er tale om, hvordan udsathed viser sig, og hvilken betydning det at være udsat har for de pågældende børns og unges liv og udvikling.
I bogen præsenteres forskellige dominerende teoretiske perspektiver, temaer og udfordringer fra praksis knyttet til udsathed. Desuden inddrages de udsatte børns og unges egne forståelser og perspektiver.
Udsatte børn og unge – en grundbog henvender sig til både studerende og praktikere inden for det socialpædagogiske område, der beskæftiger sig med udsatte børn og unge.
Bogens redaktører er alle tilknyttet Institut for uddannelse og pædagogik ved Aarhus Universitet, Campus Emdrup. De har tidligere sammen redigeret Socialpædagogik – en grundbog.
- Forfatter
- Hanne Kathrine Krogstrup;Niels Rosendal Jensen;Susan Tetler;Søren Langager;Charlotte Palludan;Helle Schjellerup Nielsen;Henrik Skovlund;Janne Hedegaard Hansen;Jørgen Elm Larsen;Jørn Nielsen;Kathrine Vitus;Laura Gilliam;Mette Skovgaard Væver;Morten Ejrnæs;Søren Hertz;Karin Kildedal;Maja Müller;Maria Bislev;Kim Møller;Torsten Erlandsen;Kirsten Elisa Petersen;Anna Kathrine Frørup;Mette Blauenfeldt;Tea Torbenfeldt Bengtsson;Christian Sandbjerg Hansen;Üzeyir Tireli;Tine Basse Fisker;Louise Bøttcher;Ole Steen Kristensen;Lars Ladefoged;Ditte Andersen;Simon Nørby
- ISBN13
- 9788741259840
- ISBN10
- 8741259840
- Udgave /år
- 1 / 2015
- Forlag
- Gyldendal
- Sidetal
- 400
- Indbinding
- Indbundet