Your cart
Es gibt keine Artikel mehr in Ihrem Warenkorb
Praksis, teori og forskning
Er bogen kun til visning, så kan den bestilles på forlag@dafolo.dk
At man som lærer har gode færdigheder i klasseledelse er den vigtigste forudsætning for, at man lykkes i sit arbejde. Undervisning og ledelse af aktiviteter er kernen i lærerprofessionen, og målet er at skabe et godt læringsmiljø, hvor eleverne både kan udvikle sig fagligt og socialt. Eleverne trives og lærer bedst i sociale sammenhænge, og de har et stort behov for social kontakt med deres skolekammerater. Derfor må man som udgangspunkt regne med liv og leben i skolen. Når eleverne deltager og udfolder sig i undervisningen, kan der opstå utilfredshed, uro og konflikter. Samtidig er der behov for arbejdsro og opmærksomhed i timerne, hvis eleverne skal have mulighed for at lytte til læreren og hinanden, fordybe sig i en tekst, løse problemer eller ganske enkelt at kunne arbejde i fred og ro.Bogen giver en oversigt over forsknings- og faglitteraturen om klasseledelse. Ud fra forskellige teoretiske perspektiver og dertilhørende forskning og erfaringer beskrives principper for praksis. Selvom der er udbredt enighed om, at nogle principper virker bedre i praksis end andre, er klasseledelse også et spørgsmål om, hvilke mål og værdier lærerne prioriterer.Lærere, lærerstuderende og andre med interesse for skolens indre liv og klasseledelse kan finde megen stof til inspiration og refleksion i deres praksis.Dr. phil. Terje Ogden er forskningsdirektør ved Atferdssenteret-Unirand og professor ved Psykologisk Institut, Universitetet i Oslo. Efter flere år som lærer, var han ansat ved Universitetet i Bergen og senere ved Barnevernets Utviklingscenter i Oslo. Ogden er forfatter til en række lærebøger og forskningsartikler. De seneste år har han forsket i og skrevet om implementeringen og evalueringen af evidensbaseret praksis i arbejdet med alvorlige adfærdsproblemer blandt børn og unge.
At man som lærer har gode færdigheder i klasseledelse er den vigtigste forudsætning for, at man lykkes i sit arbejde. Undervisning og ledelse af aktiviteter er kernen i lærerprofessionen, og målet er at skabe et godt læringsmiljø, hvor eleverne både kan udvikle sig fagligt og socialt. Eleverne trives og lærer bedst i sociale sammenhænge, og de har et stort behov for social kontakt med deres skolekammerater. Derfor må man som udgangspunkt regne med liv og leben i skolen. Når eleverne deltager og udfolder sig i undervisningen, kan der opstå utilfredshed, uro og konflikter. Samtidig er der behov for arbejdsro og opmærksomhed i timerne, hvis eleverne skal have mulighed for at lytte til læreren og hinanden, fordybe sig i en tekst, løse problemer eller ganske enkelt at kunne arbejde i fred og ro.Bogen giver en oversigt over forsknings- og faglitteraturen om klasseledelse. Ud fra forskellige teoretiske perspektiver og dertilhørende forskning og erfaringer beskrives principper for praksis. Selvom der er udbredt enighed om, at nogle principper virker bedre i praksis end andre, er klasseledelse også et spørgsmål om, hvilke mål og værdier lærerne prioriterer.Lærere, lærerstuderende og andre med interesse for skolens indre liv og klasseledelse kan finde megen stof til inspiration og refleksion i deres praksis.Dr. phil. Terje Ogden er forskningsdirektør ved Atferdssenteret-Unirand og professor ved Psykologisk Institut, Universitetet i Oslo. Efter flere år som lærer, var han ansat ved Universitetet i Bergen og senere ved Barnevernets Utviklingscenter i Oslo. Ogden er forfatter til en række lærebøger og forskningsartikler. De seneste år har han forsket i og skrevet om implementeringen og evalueringen af evidensbaseret praksis i arbejdet med alvorlige adfærdsproblemer blandt børn og unge.
- Autor
- Terje Ogden
- ISBN13
- 9788771601084
- ISBN10
- 8771601082
- Auflage / Jahr
- 1 / 2015
- Verlag
- Dafolo
- Seitenzahl
- 96
- Bindung
- Paperback