Dette er et engangshæfte til undervisning af elever med ordblindhed og fonologiske vanskeligheder. Materialet kan bruges fra 3. klasse og fremefter.
Tilgang
I Ord undervises eleverne i tre relevante ordlæse- og stavestrategier med det formål at give dem solide og overskuelige strategier til at læse og stave ord.
En af de grundlæggende strategier i Ord er den multisensoriske teknik, ?tapping?, der hjælper eleverne med at fastholde bogstavernes lyde i arbejdshukommelsen. Herudover giver strategien eleverne en taktil og kinæstetisk fornemmelse for syntese, altså at lydene kan samles til en sammenhængende lydstreng i form af stavelser og ord.
Materialet understøtter elevernes brug af læse-skriveteknologier som f.eks. ordforslagsprogrammer, fordi læse- og stavestrategierne i Ord gør det lettere for eleverne at vælge den rigtige bøjningsform eller den rigtige vokal.
Indhold
Ord 5 er det femte og sidste elevhæfte i serien, og eleverne arbejder i dette hæfte med endelser. Ord 5 bygger videre på Ord 1, 2, 3 og 4, hvor eleverne arbejdede med lydrette enstavelses- og flerstavelsesord, vokallyde, rødder samt for- og efterstavelser.
Ord 5 består af følgende kapitler:
Navneord i ental og flertal Navneord i bestemt og ubestemt form Udsagnsord i nutid Udsagnsord i datid Kort tillægsform Lang tillægsform Evaluering Ordliste.- Autor
- Birgit Dilling Jandorf;Inga Thorup Thomsen;Mikael Højbjerg;Thomas Mose
Birgit Dilling Jandorf;Thomas Mose;Mikael Højbjerg;Inga Thorup Thomsen - ISBN13
- 9788723524102
- ISBN10
- 8723524103
- Auflage / Jahr
- 1 / 2018
- Verlag
- Alinea
- Seitenzahl
- 56
64 - Bindung
- Ukendt