Dette er et engangshæfte til undervisning af elever med ordblindhed og fonologiske vanskeligheder. Materialet kan bruges fra 3. klasse og fremefter.
Tilgang
I Ord undervises eleverne i tre relevante ordlæse- og stavestrategier med det formål at give dem solide og overskuelige strategier til at læse og stave ord.
En af de grundlæggende strategier i Ord er den multisensoriske teknik, ’tapping’, der hjælper eleverne med at fastholde bogstavernes lyde i arbejdshukommelsen. Herudover giver strategien eleverne en taktil og kinæstetisk fornemmelse for syntese, altså at lydene kan samles til en sammenhængende lydstreng i form af stavelser og ord.
Materialet understøtter elevernes brug af læse-skriveteknologier som f.eks. ordforslagsprogrammer, fordi læse- og stavestrategierne i Ord gør det lettere for eleverne at vælge den rigtige bøjningsform eller den rigtige vokal.
Indhold
Ord 4 er det fjerde af fem elevhæfter i serien, og eleverne arbejder i dette hæfte med at finde ords rødder samt for- og efterstavelser. Ord 4 bygger dermed videre på Ord 1, 2 og 3, hvor eleverne arbejdede med lydrette enstavelses- og flerstavelsesord samt vokallyde.
Ord 4 består af følgende kapitler:
Rødder Sammensatte ord med rødder Sammensatte ord med binde-e og binde-s Forstavelser Efterstavelser Evaluering Ordliste.- Autor
- Birgit Dilling Jandorf;Inga Thorup Thomsen;Mikael Højbjerg;Thomas Mose
Birgit Dilling Jandorf;Mikael Højbjerg;Thomas Mose;Inga Thorup Thomsen
Mikael Højbjerg;Birgit Dilling Jandorf;Thomas Mose;Inga Thorup Thomsen - ISBN13
- 9788723524089
- ISBN10
- 8723524081
- Auflage / Jahr
- 1 / 2018
- Verlag
- Alinea
- Seitenzahl
- 56
- Bindung
- Hæftet
Ukendt