Your cart
Es gibt keine Artikel mehr in Ihrem Warenkorb
Lærervejledning
Samlet lærervejledning til Brug og forstå tekster - Læsehæfte og Brug og forstå tekster - Skrivehæfte.
Brug og forstå tekster er målrettet unge, som er i læse-skrivevanskeligheder af forskellige årsager.
Materialet tager udgangspunkt i autentiske brugstekster, som eleverne møder i hverdagen – både i og uden for skolen. Det kan være læserbreve, jobansøgninger, reklametekster, samlevejledninger, nyhedsartikler og opskrifter.
Målet med læsehæftet er at gøre den uvante læser bedre til at forstå læste tekster, mens skrivehæftet skal gøre den utrænede skribent bedre til selv at formidle budskaber i egne tekster. Læsning og skrivning er hinandens forudsætninger, og her gøres arbejdet med brugstekster autentisk og brugbart.
Eleverne bliver præsenteret for brugstekster, konkrete læse- og skrivestrategier samt strategier til at forstå kommunikationssituationer. Strategierne bliver blandt andet understøttet visuelt af et læsehjul og et skrivehjul, som også er lavet til plakater, der kan hænge i klassen for at huske eleverne på strategierne.
Brugstekster skal bruges til noget, og de har et ganske bestemt formål. Den konkrete brugstekst er altså defineret af det budskab, som afsenderen ønsker, at modtageren skal have. Teksten vil læseren noget.
Udgangspunktet for materialet er bl.a. Ehris interaktive læsemodel samt Brudholms og Bråtens læseforståelsesstrategier.
Materialet henvender sig til bl.a. grundskolens overbygning, FGU, FVU, 10. klasse, VUC og andre ungdomsuddannelser.
Brug og forstå tekster er målrettet unge, som er i læse-skrivevanskeligheder af forskellige årsager.
Materialet tager udgangspunkt i autentiske brugstekster, som eleverne møder i hverdagen – både i og uden for skolen. Det kan være læserbreve, jobansøgninger, reklametekster, samlevejledninger, nyhedsartikler og opskrifter.
Målet med læsehæftet er at gøre den uvante læser bedre til at forstå læste tekster, mens skrivehæftet skal gøre den utrænede skribent bedre til selv at formidle budskaber i egne tekster. Læsning og skrivning er hinandens forudsætninger, og her gøres arbejdet med brugstekster autentisk og brugbart.
Eleverne bliver præsenteret for brugstekster, konkrete læse- og skrivestrategier samt strategier til at forstå kommunikationssituationer. Strategierne bliver blandt andet understøttet visuelt af et læsehjul og et skrivehjul, som også er lavet til plakater, der kan hænge i klassen for at huske eleverne på strategierne.
Brugstekster skal bruges til noget, og de har et ganske bestemt formål. Den konkrete brugstekst er altså defineret af det budskab, som afsenderen ønsker, at modtageren skal have. Teksten vil læseren noget.
Udgangspunktet for materialet er bl.a. Ehris interaktive læsemodel samt Brudholms og Bråtens læseforståelsesstrategier.
Materialet henvender sig til bl.a. grundskolens overbygning, FGU, FVU, 10. klasse, VUC og andre ungdomsuddannelser.
- Autor
- Lotte Max Ibsen Bank, Helle Vaabengaard
- ISBN13
- 9788771589740
- ISBN10
- 8771589740
- Auflage / Jahr
- 1 / 2023
- Verlag
- Dansk Psykologisk Forlag A/S
- Seitenzahl
- 84
- Bindung
- Hæftet