Your cart
Es gibt keine Artikel mehr in Ihrem Warenkorb
en grundbog
Pædagogisk psykologi for lærerstuderende – en grundbog giver en grundlæggende introduktion til teorier og begreber inden for pædagogisk psykologi. Bogen klæder lærerstuderende på til at analysere og reflektere over børn og unges udvikling, læring og trivsel i skolens både faglige og sociale fællesskaber.
Udgangspunktet er et udviklings- og relationsorienteret perspektiv, hvor samspillet mellem individ og omverden belyses med fokus på inklusion, mangfoldighed og deltagelsesmuligheder. Gennem pædagogisk-psykologiske problemstillinger og dilemmaer styrkes den studerendes evne til at formulere velbegrundede handlemuligheder og træffe didaktiske beslutninger, der tager højde for elevernes forskellige forudsætninger.
Bogen behandler en række centrale temaer, herunder: · Introduktion til moderne læringsteorierInklusion, eksklusion og differentiering i skolens hverdagMotivation, læringsmiljøer og fællesskaber ·Mobning, sociale relationer og gruppedynamikkerPædagogiske tilgange til mistrivsel Den negative sociale arvs betydning i folkeskolen Medikalisering, diagnoser og pædagogisk psykologiMagt i de pædagogiske rumSkolefravær set fra et pædagogisk-psykologisk perspektivPædagogisk-psykologisk rådgivning (PPR) Bogen understøtter udviklingen af lærerens professionskompetence og forbereder den studerende på at kunne observere, analysere og handle i komplekse undervisnings- og samspilssituationer – med særlig vægt på at skabe inkluderende læringsmiljøer i folkeskolen.
Hvert kapitel afsluttes med cases og refleksionsspørgsmål til brug i gruppearbejde og egen læring. Afslutningsvis præsenteres en række centrale begreber, nøglepersoner og videnskabsteoretiske positioner, som spiller en vigtig rolle i den pædagogiske psykologi.
Udgangspunktet er et udviklings- og relationsorienteret perspektiv, hvor samspillet mellem individ og omverden belyses med fokus på inklusion, mangfoldighed og deltagelsesmuligheder. Gennem pædagogisk-psykologiske problemstillinger og dilemmaer styrkes den studerendes evne til at formulere velbegrundede handlemuligheder og træffe didaktiske beslutninger, der tager højde for elevernes forskellige forudsætninger.
Bogen behandler en række centrale temaer, herunder: · Introduktion til moderne læringsteorierInklusion, eksklusion og differentiering i skolens hverdagMotivation, læringsmiljøer og fællesskaber ·Mobning, sociale relationer og gruppedynamikkerPædagogiske tilgange til mistrivsel Den negative sociale arvs betydning i folkeskolen Medikalisering, diagnoser og pædagogisk psykologiMagt i de pædagogiske rumSkolefravær set fra et pædagogisk-psykologisk perspektivPædagogisk-psykologisk rådgivning (PPR) Bogen understøtter udviklingen af lærerens professionskompetence og forbereder den studerende på at kunne observere, analysere og handle i komplekse undervisnings- og samspilssituationer – med særlig vægt på at skabe inkluderende læringsmiljøer i folkeskolen.
Hvert kapitel afsluttes med cases og refleksionsspørgsmål til brug i gruppearbejde og egen læring. Afslutningsvis præsenteres en række centrale begreber, nøglepersoner og videnskabsteoretiske positioner, som spiller en vigtig rolle i den pædagogiske psykologi.
- Autor
- Klaus Nielsen og Lene Tanggaard
- ISBN13
- 9788759342770
- ISBN10
- 8759342773
- Auflage / Jahr
- 1 / 2025
- Verlag
- Samfundslitteratur
- Seitenzahl
- 254
- Bindung
- Hæftet