Your cart
Es gibt keine Artikel mehr in Ihrem Warenkorb
At strukturere, styre og lede projekter om gymnasieundervisning
En brugsbog for lærere og ledere inden for gymnasieskolen. I fire kapitler viser bogen, hvordan projekter om pædagogisk og didaktisk udvikling i gymnasiet struktureres, styres og ledes.
Grundsynet i bogen er, at den tekniske gennemførelse af et projekt er ét aspekt. Refleksionen over det er et andet og ligeså vigtigt aspekt.
De seneste års mange nye krav til gymnasierne har medført et stigende behov for og fokus på udvikling – ikke kun i form af lærernes fornyelse af det enkelte fags undervisning, men også i form af større projekter inden for skolens generelle udviklingsstrategi.
Det øgede udviklingspres har også medført et behov for viden om, hvordan man strukturerer og leder de mange udviklingsprojekter.Bogen har udviklingsstrategierne i gymnasierne som sit fokus. Den er handlingsorienteret mod netop struktureringen, ledelsen og styringen af de nødvendige projekter, men er ligeledes analyserende.
Forfatteren forholder sig analytisk til udviklingspressets dilemmaer og usikkerhed. Udgangspunktet er, at eftersom udviklingspresset ofte er modsætningsfyldt, og da undervisning virker mellem mange forskellige mennesker, er der sjældent kun én løsning på et problem samt sjældent kun én vej at gå. Derfor vil et projekt altid betegne ét bud blandt mange andre muligheder, men dette gør blot begrundelsen for valget essentielt.
Peter Henrik Raae er tidligere gymnasielærer og har siden 2000 forsket i gymnasieorganisation og -udvikling på Syddansk Universitet.
Grundsynet i bogen er, at den tekniske gennemførelse af et projekt er ét aspekt. Refleksionen over det er et andet og ligeså vigtigt aspekt.
De seneste års mange nye krav til gymnasierne har medført et stigende behov for og fokus på udvikling – ikke kun i form af lærernes fornyelse af det enkelte fags undervisning, men også i form af større projekter inden for skolens generelle udviklingsstrategi.
Det øgede udviklingspres har også medført et behov for viden om, hvordan man strukturerer og leder de mange udviklingsprojekter.Bogen har udviklingsstrategierne i gymnasierne som sit fokus. Den er handlingsorienteret mod netop struktureringen, ledelsen og styringen af de nødvendige projekter, men er ligeledes analyserende.
Forfatteren forholder sig analytisk til udviklingspressets dilemmaer og usikkerhed. Udgangspunktet er, at eftersom udviklingspresset ofte er modsætningsfyldt, og da undervisning virker mellem mange forskellige mennesker, er der sjældent kun én løsning på et problem samt sjældent kun én vej at gå. Derfor vil et projekt altid betegne ét bud blandt mange andre muligheder, men dette gør blot begrundelsen for valget essentielt.
Peter Henrik Raae er tidligere gymnasielærer og har siden 2000 forsket i gymnasieorganisation og -udvikling på Syddansk Universitet.
- Autor
- Peter Henrik Raae
- ISBN13
- 9788771183382
- ISBN10
- 8771183388
- Auflage / Jahr
- 1 / 2014
- Verlag
- Frydenlund
- Seitenzahl
- 132
- Bindung
- Hæftet