Pædagogiske tænkere

Pædagogiske tænkere

Gyldendal
9788741273426
257,00 kr
Bruttopreis
Bidrag til empirisk uddannelsesforskning

 

Kunne man før nøjes med at læse pædagogisk-filosofiske tekster for at nærme sig pædagogikkens DNA, griber man i dag til uddannelsesforskningens analyser og data. Før orienterede man sig altså ud fra idéhistoriske tanker og refleksioner – i dag empirisk!

Men modsætningen mellem pædagogik og uddannelsesforskning er forkert. Kant, Herbart, Grundtvig, Dewey og i dag Biesta, Prange og Benner var og er ikke uinteresseret i den empiriske forskning. Deres teorier har blik for, at empirien er en vigtig erkendelsesform, når det drejer sig om dannelsesprocesser og den pædagogiske praksis. De har forskellige syn på empiri, dannelse og forskning og ser også forskelligt på sammenhængene imellem dem. Men uden forståelse for det empiriske og den empiriske forskning er de ikke – tværtimod.  

Denne bog udreder således moderne betydningsfulde pædagogiske tænkere i lyset af den empiriske dannelsesforskning. På den måde når bogens bidrag også frem til, hvad de pædagogiske tænkere kan have af betydning for pædagogisk praksis i dag.

Pædagogiske tænkere – bidrag til empirisk dannelsesforskning henvender sig til dem, der studerer folkeskolen for i fremtiden at gøre den bedre.

Autor
Pia Rose Böwadt;Thomas Illum Hansen;Carsten Fogh Nielsen;Ane Qvortrup;Merete Wiberg;Alexander von Oettingen;Thomas Aastrup Rømer;Keld Skovmand;Michael Uljens;Leo Komischke-Konnerup;Thomas R.S. Albrechtsen;Johannes Bellmann;Mari Mielityinen-Pachmann;Nicole Balzer
ISBN13
9788741273426
ISBN10
8741273426
Auflage / Jahr
1 / 2019
Verlag
Gyldendal
Seitenzahl
254
Bindung
Bog
Produkt zur Wunschliste hinzugefügt
Product added to compare.