Kan man måle dannelse og dannelsesprocesser? Kan man egentlig forske med pædagogikken som afsæt? Og kan man forske normativt i spændingsfeltet mellem teori, praksis og empiri?
Empirisk dannelsesforskning er et nyt begreb i dansk uddannelsesforskning. Begrebet antyder, at dannelse kan belyses gennem empiri, og at begrebet hører hjemme i fællesmængden mellem to ellers modstridende traditioner: den evidensbaserede empiriske pædagogik og den normative teoretiske pædagogik.
Bogen fremskriver dette nye begreb, hvor pædagogisk teori og pædagogisk praksis mødes i empirien. Det kommer til syne i de fortolkninger, vi med teori kan lave om praksis, og i de udfordringer praksis stiller til teorien og empirien.
Empirisk dannelsesforskning henvender sig både til studerende og til forskere, der undersøger den pædagogiske virkelighed, hvori dannelse er central.
- Autor
- Thomas Illum Hansen;Leo Komischke-Konnerup;Ane Qvortrup;Thomas R.S. Albrechtsen;Hanne Fie Rasmussen;Lene Tanggaard;Alexander von Oettingen;Merete Wiberg
Thomas Illum Hansen;Leo Komischke-Konnerup;Ane Qvortrup;Thomas R.S. Albrechtsen;Hanne Fie Rasmussen;Lene Tanggaard Pedersen;Alexander von Oettingen;Merete Wiberg - ISBN13
- 9788741270968
- ISBN10
- 8741270968
- Auflage / Jahr
- 1 / 2018
- Verlag
- Gyldendal
- Seitenzahl
- 266
- Bindung
- Bog