Dannelse

Dannelse

Gyldendal
9788741269900
253,00 kr
Bruttopreis
Kontekster, visioner, temaer og processer

 

Dannelse er ligesom demokrati et rummeligt begreb, men det er derfor også uskarpt og flydende. Det er betingelserne for de centrale begreber i vores kultur, at de hele tiden står til diskussion og forhandling mellem forskellige interesser. I skolen er dannelsen en kampplads mellem politikere, praktikere og forskere etc. I de senere år har kampen dog ofte været ført mellem økonomer, planlæggere, administratorer og pædagoger, lærere og filosoffer. Diskussionen om, hvad skolens formål må være, har i de diskussioner været underbelyst og erstattet af diskussioner om resultatmål. Samtidig er skolens indhold blevet defineret som smalle, grundlæggende kundskaber uden blik for den verden, eleverne lever i.  Dannelses- og undervisningsprocesserne er nedprioriteret i diskussionen til fordel for læring, digitalisering og læringsresultater.

I denne bog fører vi i et bredere perspektiv diskussionerne om dannelse helt op til nutiden ved hjælp af fire perspektiver: Dannelseskontekster, -visioner, - temaer og -processer. Kapitlerne fremstår samlet som et kalejdoskopisk udvalg af dannelsesteorier og -diskussioner ud fra disse fire perspektiver.

Dannelse henvender sig til de mange, der arbejder med eller studerer for at bidrage til fremtidens folkeskole.

Autor
Jens Erik Kristensen;John Benedicto Krejsler;Lejf Moos;Peter Kemp;Steen Nepper Larsen;Alexander von Oettingen;Thomas Aastrup Rømer
ISBN13
9788741269900
ISBN10
8741269900
Auflage / Jahr
1 / 2017
Verlag
Gyldendal
Seitenzahl
224
Bindung
Bog
Produkt zur Wunschliste hinzugefügt
Product added to compare.