Form og medie

Form og medie

Nyt fra Samfundsvidenskaberne
9788776831776
175,00 kr
Bruttopreis

 
Denne bog handler om, hvordan vi fra sociologien kan analysere afhængigheder og forbindelser mellem radikalt forskellige iagttagere såsom organisationer, algoritmer, mennesker og organismer.I bogen foreslår Niels Åkerstrøm Andersen at bruge begreberne medie og form som analysestrategi. Medier repræsenterer forskellige horisonter af løst koblede muligheder. Form realiserer, vælger ud og fryser muligheder fast. Disse begreber er helt generelle og samtidig tvinger de en til at være konkret i ens empiriske analyser.I dag foldes former og medier på nye måder, og sociale iagttagelser bliver afhængige af ikke-sociale iagttagelser. Det gælder for eksempel, når man i skolen gør pædagogiske vurderinger af elever afhængig af adaptive algoritmers iagttagelse af den enkeltes læringsmønstre.Analysestrategien tager udgangspunkt i Fritz Heider, Bernd Herzogenrath, Walter Seitter og Niklas Luhmann. Udover Åkerstrøms eget kapitel indeholder bogen således oversatte nøgletekster af Heider, Herzogenrath og Seitter, der nu for første gang foreligger på dansk.Bogen henvender sig til alle med en sociologisk interesse for former og medier, hvad enten udgangspunktet er organisationer, arkitektur, politik, velfærd, kommunikation eller medieteori.
Autor
Niels Åkerstrøm Andersen
ISBN13
9788776831776
ISBN10
8776831779
Auflage / Jahr
1 / 2019
Verlag
Nyt fra Samfundsvidenskaberne
Seitenzahl
138
Bindung
Paperback
Produkt zur Wunschliste hinzugefügt
Product added to compare.