Dette er et engangshæfte til undervisning af elever med ordblindhed og elever med fonologiske vanskeligheder. Materialet kan bruges fra 3. klasse og fremefter.
Tilgang
I Ord undervises eleverne i tre relevante ordlæse- og stavestrategier med det formål at give dem solide og overskuelige strategier til at læse og stave ord.
En af de grundlæggende strategier i Ord er den multisensoriske teknik, ’tapping’, der hjælper eleverne med at fastholde bogstavernes lyde i arbejdshukommelsen. Herudover giver strategien eleverne en taktil og kinæstetisk fornemmelse for syntese, altså at lydene kan samles til en sammenhængende lydstreng i form af stavelser og ord.
Materialet understøtter elevernes brug af læse-skriveteknologier som f.eks. ordforslagsprogrammer, fordi læse- og stavestrategierne i Ord gør det lettere for eleverne at vælge den rigtige bøjningsform eller den rigtige vokal.
Indhold
Ord 2 er det andet af fem elevhæfter i serien, og eleverne arbejder i dette hæfte med at læse og stave lydrette flerstavelsesord. Ord 2 bygger dermed videre på Ord 1, hvor eleverne arbejdede med lydrette enstavelsesord.
Ord 2 består af følgende kapitler:
Opmærksomhedsøvelser To stavelser uden konsonantklynger To stavelser med konsonantklynger Tre stavelser Fire stavelser Evaluering Ordliste.- Autor
- Birgit Dilling Jandorf;Inga Thorup Thomsen;Mikael Højbjerg;Thomas Mose
Birgit Dilling Jandorf;Mikael Højbjerg;Thomas Mose;Inga Thorup Thomsen
Mikael Højbjerg;Inga Thorup Thomsen;Birgit Dilling Jandorf;Thomas Mose - ISBN13
- 9788723517036
- ISBN10
- 8723517034
- Auflage / Jahr
- 1 / 2018
1 / 2023 - Verlag
- Alinea
- Seitenzahl
- 56
- Bindung
- Hæftet
Ukendt