Your cart
Es gibt keine Artikel mehr in Ihrem Warenkorb
nye perspektiver på dannelse
Vi ser i disse år en masseuddøen af begreber, som vi tidligere har brugt til at tale om værdier og meningsfulde fænomener. Et af de allervigtigste er dannelse. I udgangspunktet er dannelse en betegnelse for den proces, hvor et menneske myndiggøres ved at vokse ind i et fællesskab underkastet normer og traditioner, som det siden kan bidrage til at vedligeholde og forny. Dannelse er altså ikke kun at kende til etikette og romanklassikere, men en større proces. Dannelse handler nemlig om at blive opmærksom på den verden, vi er en del af, uden at spørge, ‘om det kan betale sig’.
Desværre ser det ud til at være sidste chance, hvis vi fortsat skal kunne tale om dannelse på denne måde, for ordet er truet af en omsiggribende instrumentalisering, hvor det skal effektmåles og styres, så stat og kommuner får ‘mest mulig dannelse for pengene’. Den stående risiko er, at dannelsen – som er et mål i sig selv – reduceres til en slags kompetence eller målstyret ‘synlig læring’.
På den baggrund ønsker Svend Brinkmann, Thomas Aastrup Rømer og Lene Tanggaard med bogen her at inspirere til en kamp for dannelse. De har inviteret en bred kreds af folk, der alle kommer med bud på, hvordan vi kan forstå dannelse i dag, og hvorfor det er vigtigt, at vi ikke lader begrebet i sin oprindelige betydning uddø.
Kapitler afHanne Leth AndersenSvend BrinkmannMette FrederiksenHenrik JensenIben Benedikte Valentin JensenLea KorsgaardCarolina Magdalene MaierNiels Jakob PasgaardKåre Egholm PedersenRasmus Kolby RahbekMerete RiisagerKnud RomerThomas Aastrup RømerKeld SkovmandMarianne StidsenLene Tanggaard
Desværre ser det ud til at være sidste chance, hvis vi fortsat skal kunne tale om dannelse på denne måde, for ordet er truet af en omsiggribende instrumentalisering, hvor det skal effektmåles og styres, så stat og kommuner får ‘mest mulig dannelse for pengene’. Den stående risiko er, at dannelsen – som er et mål i sig selv – reduceres til en slags kompetence eller målstyret ‘synlig læring’.
På den baggrund ønsker Svend Brinkmann, Thomas Aastrup Rømer og Lene Tanggaard med bogen her at inspirere til en kamp for dannelse. De har inviteret en bred kreds af folk, der alle kommer med bud på, hvordan vi kan forstå dannelse i dag, og hvorfor det er vigtigt, at vi ikke lader begrebet i sin oprindelige betydning uddø.
Kapitler afHanne Leth AndersenSvend BrinkmannMette FrederiksenHenrik JensenIben Benedikte Valentin JensenLea KorsgaardCarolina Magdalene MaierNiels Jakob PasgaardKåre Egholm PedersenRasmus Kolby RahbekMerete RiisagerKnud RomerThomas Aastrup RømerKeld SkovmandMarianne StidsenLene Tanggaard
- Autor
- Svend Brinkmann, Thomas Aastrup Rømer, Lene Tanggaard
- ISBN13
- 9788772047256
- ISBN10
- 8772047259
- Auflage / Jahr
- 1 / 2021
- Verlag
- Klim
- Seitenzahl
- 328
- Bindung
- Hæftet