Your cart
Es gibt keine Artikel mehr in Ihrem Warenkorb
Trin gennem livet
Billedkunstner André Lundquist udgiver digtsamlingen Trin. Det er stærke digte om sorg, kærlighed og møder mellem mennesker. De skildrer dybe tab, erindringer, naturens kraft, videnskaben og ægteskabet – i et sanseligt og ukunstlet sprog. Samlingen udkommer den 1. marts.
Til daglig arbejder André Lundquist som billedkunstner. Men der er ifølge ham fænomener i verden, som er svært at finde et billedsprog for, hvor skriftsproget på en anden måde har lettere adgang.
I samlingen af prosadigte med titlen Trin undersøger han disse fænomener.
Titlen ”Trin” henviser både til de skridt, man tager, og til de tærskler, man må krydse.
Konkret og autentisk I Trin skriver André Lundquist om egne oplevelser, sansninger og erfaringer. Digtet ”Toget” handler om et selvmord, som han og hans kæreste var vidne til. Autenticitet er et centralt element hos ham. ”Jeg skriver om det, andre også ved findes i verden. Der må være en autencitet og et motivforhold når jeg skriver “. Når der i digtet ’Det du siger’ står, at hørelsen er vores første sans og hjertet vores første organ, så er det sådan det forholder sig rent videnskabeligt. Jeg går efter en konkrethed i digtene,” siger André Lundquist.
Ro i bynaturen André Lundquist finder ro i byens natur. På hans ruter rundt i Københavns gader optræder naturen på forskellig vis. I de frodige kirkegårde, i parkerne ved voldene, i en lille sidegade med små byhaver om de spinkle træer.
Han bor ved søerne hvor han også ofte går tur.
I digtet ”Sortedammen” beskrives et møde med flagermusene og der fremskrives i digtet en sammenhæng mellem flagermusens syn og hans eget. Et postmoderne natur romantik greb.
”Flagermusen ser dig bedre med sin hørelse/ end jeg med mit syn/ De fanger insekter i luften/ spiser dem/ jager igen/ Hvis jeg med min hørelse/ kunne se dig klart som et insekt/ ville jeg fange dig ind/ og holde dig fast under min vinge”
Roen opstår, fordi han stoler på naturens konstante gang: flagermusens tilbagevendende nærvær, årstiderne, og at knopperne på kastanjetræet hvert forår vil springe ud. Der er en forudsigelighed, der står i modsætning til tabets, sorgens og kærlighedens uforudsigelighed. Dette skaber en spænding igennem digtsamlingen.
I ”Sortedammen” og i flere andre digte opstår der via den grafiske opsætning små egne digte der kan læses selvstændigt, men som samtidig er en del af et hele.
Det giver digtene en ekstra dimension, både grafisk og i indhold.
Design & layout : KAPIMA v/ Karin Pihl Madsen
André Lundquist (f. 1972) er billedkunstner og forfatter. Han har udgivet kunstkatalogerne Før efter (2016), Hvid (2006) og Over havet under himlen (1999) samt digtsamlingen Mørkelys (2004).
Billedkunstner André Lundquist udgiver digtsamlingen Trin. Det er stærke digte om sorg, kærlighed og møder mellem mennesker. De skildrer dybe tab, erindringer, naturens kraft, videnskaben og ægteskabet – i et sanseligt og ukunstlet sprog. Samlingen udkommer den 1. marts.
Til daglig arbejder André Lundquist som billedkunstner. Men der er ifølge ham fænomener i verden, som er svært at finde et billedsprog for, hvor skriftsproget på en anden måde har lettere adgang.
I samlingen af prosadigte med titlen Trin undersøger han disse fænomener.
Titlen ”Trin” henviser både til de skridt, man tager, og til de tærskler, man må krydse.
Konkret og autentisk I Trin skriver André Lundquist om egne oplevelser, sansninger og erfaringer. Digtet ”Toget” handler om et selvmord, som han og hans kæreste var vidne til. Autenticitet er et centralt element hos ham. ”Jeg skriver om det, andre også ved findes i verden. Der må være en autencitet og et motivforhold når jeg skriver “. Når der i digtet ’Det du siger’ står, at hørelsen er vores første sans og hjertet vores første organ, så er det sådan det forholder sig rent videnskabeligt. Jeg går efter en konkrethed i digtene,” siger André Lundquist.
Ro i bynaturen André Lundquist finder ro i byens natur. På hans ruter rundt i Københavns gader optræder naturen på forskellig vis. I de frodige kirkegårde, i parkerne ved voldene, i en lille sidegade med små byhaver om de spinkle træer.
Han bor ved søerne hvor han også ofte går tur.
I digtet ”Sortedammen” beskrives et møde med flagermusene og der fremskrives i digtet en sammenhæng mellem flagermusens syn og hans eget. Et postmoderne natur romantik greb.
”Flagermusen ser dig bedre med sin hørelse/ end jeg med mit syn/ De fanger insekter i luften/ spiser dem/ jager igen/ Hvis jeg med min hørelse/ kunne se dig klart som et insekt/ ville jeg fange dig ind/ og holde dig fast under min vinge”
Roen opstår, fordi han stoler på naturens konstante gang: flagermusens tilbagevendende nærvær, årstiderne, og at knopperne på kastanjetræet hvert forår vil springe ud. Der er en forudsigelighed, der står i modsætning til tabets, sorgens og kærlighedens uforudsigelighed. Dette skaber en spænding igennem digtsamlingen.
I ”Sortedammen” og i flere andre digte opstår der via den grafiske opsætning små egne digte der kan læses selvstændigt, men som samtidig er en del af et hele.
Det giver digtene en ekstra dimension, både grafisk og i indhold.
Design & layout : KAPIMA v/ Karin Pihl Madsen
André Lundquist (f. 1972) er billedkunstner og forfatter. Han har udgivet kunstkatalogerne Før efter (2016), Hvid (2006) og Over havet under himlen (1999) samt digtsamlingen Mørkelys (2004).
- Autor
- André Lundquist
- ISBN13
- 9788798752332
- ISBN10
- 8798752332
- Auflage / Jahr
- 1 / 2024
- Verlag
- Rhombuspress
- Bindung
- Hæftet