• Neu
Litteratursamtaler efter gehør

Litteratursamtaler efter gehør

Akademisk Forlag
9788750065258
214,00 kr
Bruttopreis
i grundskolens danskundervisning

 

"Litteratursamtaler efter gehør" udfordrer undervisningens såkaldte IRE-samtalemønster, hvor læreren altid er den, der stiller spørgsmålene, eleverne svarer, og læreren evaluerer svarene.   

Det problematiske ved dette mønster er, at eleverne ikke positioneres til at bestemme indholdet af samtalen, ligesom de ikke får den fornødne tid til at udfolde deres tanker om teksten. Der er kort sagt behov for mindre strukturerede samtaleformer, der lægger op til en mere undersøgende tilgang i litteraturundervisningen.  

Hvad sker der med dynamikken i samtalen, når IRE-mønsteret fraviges?Og hvordan kan eleverne lære at læse litterært, uden at læreren stiller tekstspecifikke spørgsmål? Det giver denne bog et både forskningsbaseret og praksisnært svar på med den jazzede samtalemodel og en tekstæstetiske læsemåde.  

Litteratursamtaler efter gehør forudsætter sans for både turtagningen i samtalen og tekstens æstetiske udtryk. Det er samtaler, hvor eleverne selvstændigt tager ordet, lytter opmærksomt, tænker efter og bryder ind, og det er samtaler, som gradvist udvikler elevernes sensitivitet for de tekstlige detaljer.  

Bogen henvender sig primært til dansklærere i grundskolen og til lærerstuderende med dansk som linjefag.  

Autor
Louise Rosendal Bang
ISBN13
9788750065258
ISBN10
8750065254
Auflage / Jahr
1 / 2024
Verlag
Akademisk Forlag
Seitenzahl
124
Bindung
Hæftet
Produkt zur Wunschliste hinzugefügt
Product added to compare.