Your cart
Es gibt keine Artikel mehr in Ihrem Warenkorb
hjerne, leg og dannelse i dagtilbud - og et opgør med tanken om tvangsmodning af børn!
Forstå hjernens udvikling og den vigtige leg og dannelse for børn
Grundpræmissen for denne bog er, at uden viden om barnehjernens udvikling kan vi ikke for alvor tage udgangspunkt i et børneperspektiv.
Og uden en reel forståelse af hjernens udvikling er vi i fare for at forsøge at tvangsmodne børns hjerner, når vi anvender læringsformer, som deres hjerner slet ikke er indrettet til eller parate til.
I bogens tre første dele gennemgår forfatteren typiske udviklingstræk i børns hjerner, deres sanser, følelser og sprogudvikling i aldrene 0-2 år, 3-4 år og 5-6 år. I fjerde del sættes der fokus på legens betydning for hjernens udvikling, og femte del behandler børn og dannelse i betydningen: Hvordan lærer vi børn at tænke selv, at turde fejle og at blive både tolerante og robuste?
Forfatteren beskriver mange praktisk-pædagogiske konsekvenser af den præsenterede viden. Læseren får således hele tiden med basis i forskningen konkrete eksempler fra børns hverdag i dagtilbud.
Vi har brug for børn med 'gå-på-mod', børn, som tør fejle, børn, som tror på sig selv og ikke mindst - glade børn. Bogen her handler om, hvordan de pædagogiske voksne kan være med til at skabe netop dét allerede i 0-6-årsalderen!
Bogen er skrevet af Ann-Elisabeth Knudsen, som gennem en årrække har arbejdet med og skrevet om neuropsykologi og hjernens funktioner. Hun er desuden en meget vidende, værdsat og anvendt foredragsholder.
Grundpræmissen for denne bog er, at uden viden om barnehjernens udvikling kan vi ikke for alvor tage udgangspunkt i et børneperspektiv.
Og uden en reel forståelse af hjernens udvikling er vi i fare for at forsøge at tvangsmodne børns hjerner, når vi anvender læringsformer, som deres hjerner slet ikke er indrettet til eller parate til.
I bogens tre første dele gennemgår forfatteren typiske udviklingstræk i børns hjerner, deres sanser, følelser og sprogudvikling i aldrene 0-2 år, 3-4 år og 5-6 år. I fjerde del sættes der fokus på legens betydning for hjernens udvikling, og femte del behandler børn og dannelse i betydningen: Hvordan lærer vi børn at tænke selv, at turde fejle og at blive både tolerante og robuste?
Forfatteren beskriver mange praktisk-pædagogiske konsekvenser af den præsenterede viden. Læseren får således hele tiden med basis i forskningen konkrete eksempler fra børns hverdag i dagtilbud.
Vi har brug for børn med 'gå-på-mod', børn, som tør fejle, børn, som tror på sig selv og ikke mindst - glade børn. Bogen her handler om, hvordan de pædagogiske voksne kan være med til at skabe netop dét allerede i 0-6-årsalderen!
Bogen er skrevet af Ann-Elisabeth Knudsen, som gennem en årrække har arbejdet med og skrevet om neuropsykologi og hjernens funktioner. Hun er desuden en meget vidende, værdsat og anvendt foredragsholder.
- Autor
- Ann-Elisabeth Knudsen
- ISBN13
- 9788771608564
- ISBN10
- 8771608567
- Auflage / Jahr
- 1 / 2019
- Verlag
- Dafolo
- Seitenzahl
- 140
- Bindung
- Paperback