Your cart
Es gibt keine Artikel mehr in Ihrem Warenkorb
Hvordan skaber vi dagtilbud af høj kvalitet? Hvordan får vi ny viden til at blive til nye handlinger i praksis?
I en tid, hvor der kontinuerligt produceres ny viden om god pædagogisk praksis, og hvor dagtilbudsloven og den styrkede pædagogiske læreplan stiller nye krav, er disse spørgsmål væsentlige at stille sig selv - både som pædagogisk leder, dagtilbudsleder, områdeleder eller som leder eller konsulent på forvaltningsniveau.
I denne bog præsenteres professionelle læringsfællesskaber som en del af svaret på disse spørgsmål.
Her stilles der skarpt på ledelse af medarbejdernes læring og den ledelsesmæssige opgave med at skabe organisatoriske forudsætninger for, at ny viden kan blive til nye handlinger i praksis. Herved sikres det fortsatte arbejde med kvalitetsudvikling i pædagogisk hverdagspraksis til gavn for børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Bogen ser nærmere på centrale byggesten i professionelle læringsfællesskaber, og hvordan de kan oversættes til fire specifikke ledelsesformer:
Retningsskabende ledelse - fælles vision og værdierDistribueret ledelse - udvikling af kollektiv kompetenceKollaborativ ledelse - deprivatisering af praksisPædagogisk ledelse - understøttende strukturer
Undervejs præsenteres tankevækkende cases, der har til hensigt at vise kompleksiteten i ledelsesopgaven - ikke blot glansbilledet. I bogens appendiks findes desuden konkrete værktøjer til at arbejde videre med udviklingen af professionelle læringsfællesskaber og dagtilbud af høj kvalitet.
I en tid, hvor der kontinuerligt produceres ny viden om god pædagogisk praksis, og hvor dagtilbudsloven og den styrkede pædagogiske læreplan stiller nye krav, er disse spørgsmål væsentlige at stille sig selv - både som pædagogisk leder, dagtilbudsleder, områdeleder eller som leder eller konsulent på forvaltningsniveau.
I denne bog præsenteres professionelle læringsfællesskaber som en del af svaret på disse spørgsmål.
Her stilles der skarpt på ledelse af medarbejdernes læring og den ledelsesmæssige opgave med at skabe organisatoriske forudsætninger for, at ny viden kan blive til nye handlinger i praksis. Herved sikres det fortsatte arbejde med kvalitetsudvikling i pædagogisk hverdagspraksis til gavn for børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Bogen ser nærmere på centrale byggesten i professionelle læringsfællesskaber, og hvordan de kan oversættes til fire specifikke ledelsesformer:
Retningsskabende ledelse - fælles vision og værdierDistribueret ledelse - udvikling af kollektiv kompetenceKollaborativ ledelse - deprivatisering af praksisPædagogisk ledelse - understøttende strukturer
Undervejs præsenteres tankevækkende cases, der har til hensigt at vise kompleksiteten i ledelsesopgaven - ikke blot glansbilledet. I bogens appendiks findes desuden konkrete værktøjer til at arbejde videre med udviklingen af professionelle læringsfællesskaber og dagtilbud af høj kvalitet.
- Autor
- Stine Elverkilde
- ISBN13
- 9788771608113
- ISBN10
- 8771608117
- Auflage / Jahr
- 1 / 2019
- Verlag
- Dafolo
- Seitenzahl
- 254
- Bindung
- Paperback