Evidensbaseret undervisning har hold i virkeligheden. Der er god dokumentation for, at den virker efter hensigten, så eleverne får noget ud af den og trives i den. Bogen giver en introduktion til, hvordan man bruger statistik og skaber evidens i uddannelse. Bogen følger en undervisers perspektiv, ikke en statistikers, så eksemplerne handler om undervisning, og forklaringerne tager udgangspunkt i elever og hold, ikke i ”individer”, ”stikprøver” og ”populationer”.
Bogen er skrevet som en støtte til at læse uddannelsesforskning, dvs. til at læse de originale artikler og rapporter med tabeller og resultater af statistiske analyser. Bogen er også ment som en håndsrækning til dem, som med forsigtighed og omtanke vil forsøge sig med egne design og statistiske analyser.
”Det er en bog som ikke bare kan anvendes af særligt dedikerede praktikere – den bør være pensum både i uddannelsen og videreuddannelsen af lærere.” Anders Holm, professor i sociologi, (SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, og Københavns Universitet)
Om forfatterne
Carsten Elbro, dr.phil., er professor i læsning ved Københavns Universitet, hvor han leder Center for Læseforskning.
Mads Poulsen, ph.d., er lektor i psykolingvistik ved Københavns Universitet, hvor han bl.a. underviser i statistik og videnskabelig metode.
Videoer:
1: Lav et histogram i Excel
2: Lav en t-test med én gruppe i Excel og Vassarstats
3: Sorter data i Excel
4: Beregn sandsynligheden for gæt i en test med binomialfordelingen
Se alle videoerne her
- Autor
- Carsten Elbro;Mads Poulsen
- ISBN13
- 9788741261188
- ISBN10
- 8741261188
- Auflage / Jahr
- 1 / 2015
- Verlag
- Gyldendal
- Seitenzahl
- 184
- Bindung
- Hæftet