Svage præstationer i matematik kan få alvorlige personlige og sociale konsekvenser. Alle elever har derfor krav på at blive mødt med lærings- og undervisningsbetingelser, som forebygger og afhjælper matematikvanskeligheder.
Denne bog er et praktisk redskab, hvormed man kan man kortlægge og styrke elevers matematiske begrebsudvikling inden for følgende basale områder: talforståelse, de fire regnearter, geometriske grundbegreber, del-helhed, mønsterforståelse og måling.
Bogens tilgang bygger på forfatternes begreb 'regnehuller', der bl.a. indebærer, at matematikvanskeligheder kan imødegås med mange forskellige strategier, og at den bedste strategi ikke altid er at starte med 'at fylde hullet op'.
Bogen indeholder også screeningsmateriale vedrørende elevens forudsætninger, potentialer, behov og motivation samt registrerings- og arbejdsark, som læreren kan tilpasse og benytte i indsatsen for at styrke elever i matematikvanskeligheder.
Matematikvanskeligheder - Tidlig intervention henvender sig til matematiklærere, der vil skaffe sig overblik over og efterfølgende afhjælpe grundlæggende matematikvanskeligheder hos de yngste eller de lidt ældre elever.
Bogen bygger på projektet TMF, Tidlig Matematikindsats Frederiksberg, som med støtte fra Egmont Fonden er gennemført siden 2009. TMF er nu et fast tilbud på folkeskolerne i Frederiksberg kommune.
- Autor
- Lena Lindenskov, Peter Weng
- ISBN13
- 9788777068355
- ISBN10
- 8777068351
- Auflage / Jahr
- 1 / 2013
- Verlag
- Dansk Psykologisk Forlag A/S
- Seitenzahl
- 192
- Bindung
- Hæftet