Your cart
Es gibt keine Artikel mehr in Ihrem Warenkorb
Den økonomiske og kvantitative tænkning er efterhånden blevet så dominerende at alle væsentlige spørgsmål bliver reduceret til et spørgsmål om tal. Hvor uddannelsespolitikerne tidligere opstillede abstrakte indholds- og læringsmål opstiller de i dag konkrete resultatmål. Om uddannelserne er en succes eller en fiasko kan man tælle sig til: Hvor mange point har folkeskolens elever scoret i den seneste PISA-undersøgelse? Hvor mange undervisningstimer har gymnasielærerne haft i 2013? Hvor mange videnskabelige artikler har forskerne fået publiceret i internationale tidsskrifter?
Tal og statistikker står i vejen for politiske visioner og stilles i stedet for nytænkning.
Tænk på et tal er en bog om hvordan hele talrytteriet er i gang med at ødelægge den fornemme danske tradition for undervisning der gælder fra indskoling til kandidatgrad og har været i gang med at ødelægge den i hvert fald siden PISA-undersøgelserne gjorde deres indtog.
Det er en kritisk bog der skyder med skarpt mod siddende og tidligere regeringer mod skole gymnasie- og fremdriftsreform mod politikere fra hele det politiske spektrum. Men det er også en konstruktiv bog der viser at tingene er nødt til at ændre sig og forsøger at finde vejen videre mod den skole det danske demokrati fortjener.
Poul Aarøe Pedersen (f. 1973) er analyseredaktør og lederskribent på Politiken. Han har gennem de seneste 15 år fulgt uddannelsesdebatten tæt som journalist og som kommentator. Han er cand.mag. i Medievidenskab fra Københavns Universitet og har læst Idéhistorie ved Aarhus Universitet. Han har tidligere været medforfatter til rapporter og bøger om bl.a. forskningsformidling og mediedækning.
- Autor
- Poul Aarøe Pedersen
- ISBN13
- 9788779737099
- ISBN10
- 8779737099
- Auflage / Jahr
- 1 / 2014
- Verlag
- Tiderne Skifter
- Bindung
- Hæftet